Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PTS wykona naprawę P4 małopolskich Acatusów Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
02-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PTS wykona naprawę P4 małopolskich Acatusów Plus
fot. Kornatka (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Koleje Małopolskie rozstrzygnęły ogłoszony w sierpniu przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P4 czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN64, czyli trójczłonowych Acatusów Plus, wskazując ofertę złożoną przez Public Transport Service jako najbardziej korzystną. Poprzedni przetarg, obejmujący także zabudowę urządzeń pokładowych systemu ETCS, został unieważniony.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku sierpnia, Koleje Małopolskie ponowiły przetarg na wykonanie naprawy rewizyjnej 4 trójczłonowych jednostek elektrycznych serii EN64, czyli Acatusów Plus produkcji Pesy Bydgoszcz. Poprzedni przetarg, obejmujący także doposażenie wszystkich pojazdów w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS, został unieważniony z uwagi na przekroczenie budżetu zamawiającego przez obydwu oferentów – Public Transport Service oraz Pesę Mińsk Mazowiecki, którzy chcieli otrzymać za wykonanie zadania odpowiednio 26 mln zł i niemal 27 mln zł, podczas gdy Koleje Małopolskie określiły kosztorys na kwotę nieco ponad 13 mln zł. 

W nowym postępowaniu przetargowym samorządowy przewoźnik przewidział znacznie wyższy budżet w wysokości niemal 32 mln zł w ujęciu brutto. Oferty zostały otwarte w dniu 10 października. Złożyły je te same podmioty. Pesa Mińsk Mazowiecki zaoferowała tym razem realizację zadania za niemal 24 mln zł bez prawa opcji (prawo opcji – ponad 4 mln zł), zaś PTS za ponad 21 mln zł bez prawa opcji (prawo opcji – 6 mln zł). W dniu 26 listopada Koleje Małopolskie poinformowały o wyborze wykonawcy. Będzie nim PTS. Jedynym kryterium oceny ofert była cena w ujęciu brutto. Jak czytamy w informacji opublikowanej na platformie zakupowej spółki, oferta PTS otrzymała 100 punktów, natomiast ofertę Pesy Mińsk Mazowiecki oceniono na 98,5 punktu.

Acatus Plus to platforma jednostek elektrycznych, które były produkowane przez Pesę Bydgoszcz w latach 2014-2016. Bydgoski producent zaczął ją oferować w dość specyficznym okresie na polskim rynku taborowym, kiedy miała miejsce kumulacja zamówień w związku ze zbliżającym się zamknięciem możliwości rozliczania inwestycji taborowych współfinansowanych ze środków unijnych. Trwała wtedy wojna cenowa pomiędzy Pesą Bydgoszcz a Newagiem. Producent z Nowego Sącza wprowadził wtedy na rynek Impulsy, uznawane za lepiej zoptymalizowane kosztowo niż Elfy. Acatusy Plus, będące wersją rozwojową wcześniej produkowanych Acatusów  III, miały być w założeniu budżetową alternatywą dla droższych Elfów.

Konstrukcja ta zdecydowanie nie okazała się sukcesem sprzedażowym. Wyprodukowano tylko 13 sztuk tych pojazdów, w tym 9 trójczłonowych oraz 4 dwuczłonowe. Większość z nich, to jest 10 sztuk, zamówił samorząd województwa małopolskiego. W Małopolsce jeździły one zarówno w barwach Kolei Małopolskich, jak i Polregio. Od roku 2017 samorządowy przewoźnik wykorzystuje 4 trójczłonowe pojazdy serii EN64, natomiast Polregio – wszystkie pozostałe. PTS powinien wykonać naprawę rewizyjną Acatusów Plus w ciągu 12 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. 
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śląskie Impulsy do naprawy rewizyjnej

Tabor i technika

Śląskie Impulsy do naprawy rewizyjnej

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

Naprawa główna lubuskich SA105. Jest przetarg

Tabor i technika

Naprawa główna lubuskich SA105. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Województwo lubuskie przejmie zaplecze taborowe w Czerwieńsku?

Biznes

SA133 województwa lubuskiego do naprawy rewizyjnej

Tabor i technika

SA133 województwa lubuskiego do naprawy rewizyjnej

Mikołaj Kobryński 29 maja 2025

Koleje Dolnośląskie wykonały przegląd P4 Impulsa własnymi siłami

Tabor i technika

PGE Energetyka Kolejowa z nowymi uprawnieniami od UTK

Tabor i technika

PGE Energetyka Kolejowa z nowymi uprawnieniami od UTK

PGE Energetyka Kolejowa 15 maja 2024

Zobacz również:

Śląskie Impulsy do naprawy rewizyjnej

Tabor i technika

Śląskie Impulsy do naprawy rewizyjnej

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

Naprawa główna lubuskich SA105. Jest przetarg

Tabor i technika

Naprawa główna lubuskich SA105. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Województwo lubuskie przejmie zaplecze taborowe w Czerwieńsku?

Biznes

SA133 województwa lubuskiego do naprawy rewizyjnej

Tabor i technika

SA133 województwa lubuskiego do naprawy rewizyjnej

Mikołaj Kobryński 29 maja 2025

Koleje Dolnośląskie wykonały przegląd P4 Impulsa własnymi siłami

Tabor i technika

PGE Energetyka Kolejowa z nowymi uprawnieniami od UTK

Tabor i technika

PGE Energetyka Kolejowa z nowymi uprawnieniami od UTK

PGE Energetyka Kolejowa 15 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij