Koleje Małopolskie rozstrzygnęły ogłoszony w sierpniu przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P4 czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN64, czyli trójczłonowych Acatusów Plus, wskazując ofertę złożoną przez Public Transport Service jako najbardziej korzystną. Poprzedni przetarg, obejmujący także zabudowę urządzeń pokładowych systemu ETCS, został unieważniony.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku sierpnia, Koleje Małopolskie ponowiły
przetarg na wykonanie naprawy rewizyjnej 4 trójczłonowych jednostek elektrycznych serii EN64, czyli Acatusów Plus produkcji Pesy Bydgoszcz.
Poprzedni przetarg, obejmujący także doposażenie wszystkich pojazdów w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS, został unieważniony z uwagi na
przekroczenie budżetu zamawiającego przez obydwu oferentów – Public Transport Service oraz Pesę Mińsk Mazowiecki, którzy chcieli otrzymać za wykonanie zadania odpowiednio 26 mln zł i niemal 27 mln zł, podczas gdy Koleje Małopolskie określiły kosztorys na kwotę nieco ponad 13 mln zł.
W nowym postępowaniu przetargowym samorządowy przewoźnik przewidział znacznie wyższy budżet w wysokości niemal 32 mln zł w ujęciu brutto. Oferty zostały otwarte w dniu 10 października. Złożyły je te same podmioty. Pesa Mińsk Mazowiecki zaoferowała tym razem realizację zadania za niemal 24 mln zł bez prawa opcji (prawo opcji – ponad 4 mln zł), zaś PTS za ponad 21 mln zł bez prawa opcji (prawo opcji – 6 mln zł). W dniu 26 listopada Koleje Małopolskie poinformowały o wyborze wykonawcy. Będzie nim PTS. Jedynym kryterium oceny ofert była cena w ujęciu brutto. Jak czytamy w informacji opublikowanej na platformie zakupowej spółki, oferta PTS otrzymała 100 punktów, natomiast ofertę Pesy Mińsk Mazowiecki oceniono na 98,5 punktu.
Acatus Plus to platforma jednostek elektrycznych, które były produkowane przez Pesę Bydgoszcz w latach 2014-2016. Bydgoski producent zaczął ją oferować w dość specyficznym okresie na polskim rynku taborowym, kiedy miała miejsce kumulacja zamówień w związku ze zbliżającym się zamknięciem możliwości rozliczania inwestycji taborowych współfinansowanych ze środków unijnych. Trwała wtedy wojna cenowa pomiędzy Pesą Bydgoszcz a Newagiem. Producent z Nowego Sącza wprowadził wtedy na rynek Impulsy, uznawane za lepiej zoptymalizowane kosztowo niż Elfy. Acatusy Plus, będące wersją rozwojową wcześniej produkowanych Acatusów III, miały być w założeniu budżetową alternatywą dla droższych Elfów.
Konstrukcja ta zdecydowanie nie okazała się sukcesem sprzedażowym. Wyprodukowano tylko 13 sztuk tych pojazdów, w tym 9 trójczłonowych oraz 4 dwuczłonowe. Większość z nich, to jest 10 sztuk, zamówił samorząd województwa małopolskiego. W Małopolsce jeździły one zarówno w barwach Kolei Małopolskich, jak i Polregio. Od roku 2017 samorządowy przewoźnik wykorzystuje 4 trójczłonowe pojazdy serii EN64, natomiast Polregio – wszystkie pozostałe. PTS powinien wykonać naprawę rewizyjną Acatusów Plus w ciągu 12 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy.